Yleishammaslääkärin palvelut kattavasti

Säännöllinen suun ja hampaiden hoito on hyvän terveyden perusedellytys. Pitkäaikainen ja vakaa asiakassuhde mahdollistaa suunnitelmallisen ja turvallisen hoidon, jossa mahdollisiin muutoksiin voidaan reagoida varhaisessa vaiheessa, jolloin hoito on todennäköisesti myös edullisempaa. Tuttu hammaslääkäri ja suuhygienisti tuntevat suusi ja hampaittesi historian ja osaavat suunnitella oikeat hoitotoimenpiteet juuri sinulle.

Tervetuloa hyvään hoitoon meille Opushampaaseen!

Säännöllinen hammastarkastus on yksi parhaista palveluista, joita voit itsellesi antaa. Suu on suora reitti koko kehoon, joten säännöllinen hammastarkastus kannattaa, vaikka suussa ei tuntuisikaan juuri nyt olevan mitään vialla.

Hammastarkastus on kivuton käynti, eikä sen yhteydessä tehdä hoitotoimenpiteitä. Se auttaa kuitenkin havaitsemaan monet suun oireettomat vaivat ajoissa, jolloin niihin voidaan puuttua heti. Olemme tottuneet tutkimaan asiakkaidemme hampaita, joten voit tulla meille juuri sellaisena kuin olet – myös silloin, kun edellisestä tarkastuksesta on jo päässyt vierähtämään pitempi tovi.

Miksi säännöllinen suun ja hampaiden hoito kannattaa:

• Ennakointi: hammaslääkäri tutkii ja tuntee suusi. Hän havaitsee alkavat vaivat hyvissä ajoin, jolloin hoito on tehokkaampaa ja edullisempaa, eikä vaiva pääse muhimaan suussa pitkään.
  • Säästö: säännöllinen hammashoito ja suun vaivojen korjaaminen ajoissa on yleensä helpompaa ja edullisempaa kuin pitkään jatkuneen vaivan.
  • Yleisterveyden ylläpito: suu on suora reitti elimistöösi. Tulehdukset voivat levitä sieltä helposti, joten huonosti hoidettu suu voi olla syynä vaikkapa sydän tai aivosairauksiin.
  • Apua kotihoitoon: säännöllisessä hammastarkastuksessa saat aina myös apua hampaiden kotihoitoon juuri sinun suullesi ja hampaillesi sopivalla tavalla.

Röntgenkuvat tukevat suun perustutkimusta ja auttavat hammaslääkäriä diagnosoinnissa. Hammastarkastuksessa otetaan yksilöllisen tarpeen mukaan lisämaksulliset röntgenkuvat muutaman vuoden välein. Niiden avulla hammaslääkäri näkee piilossa oleviin hammasväleihin sekä paikkojen saumoihin. Näin pystytään ehkäisemään esimerkiksi hampaiden reikiintymistä ja havaitsemaan mahdolliset tulehdukset hyvissä ajoin.

Hampaiden röntgenkuvista näkyvät hampaiden juurten kärjet sekä leukaluiden ja -nivelien tila. Röntgenkuvien avulla voidaan arvioida myös hampaiden tukikudosten ja kiinnitysten kuntoa. Erityisesti tulehduksien havaitseminen hyvissä ajoin on tärkeää, koska ne vaikuttavat haitallisesti koko kehon terveyteen. Ensiluokkainen suun terveys on edellytys esimerkiksi sydän- tai keinonivelleikkauksiin pääsylle, koska hoitamaton tulehdus voi vaarantaa leikkauksen onnistumisen.

Meillä Opushampaassa on käytössä laadukkaat digitaaliset röntgenlaitteet.

Katso hinnat

Hampaiden reiät ja lohkeamat vaativat aina hammaslääkärin apua. Paikkauksen tarkoituksena on suojata hampaan ydin, pysäyttää vaurion eteneminen ja palauttaa hampaan normaali toiminta osana purentaa. Paikkaus myös mahdollistaa hampaan puhdistuksen sekä palauttaa sen luonnollisen muodon.

Hammaslääkärimme opastavat sinua hyvässä suuhygieniassa, terveellisessä ravitsemuksessa ja fluorin käytössä. Silti meistä melkein kaikille tulee jossakin vaiheessa elämää reikiä hampaisiin. Myös hampaan pinnan kuluminen ja kiilteen liukeneminen voivat joskus vaatia hampaan paikkaamista. Reikiintymistä pystytään onneksi myös ehkäisemään ja pysäyttämään aikaisella havaitsemisella ja asianmukaisella hoidolla.

Milloin kannattaa hakeutua hammaslääkäriin?

• hampaassa on terävät reunat
  • hampaan pinta on rikki ja siinä on selkeä tumma kohta
  • vihlonta
  • makean arkuus
  • puruarkuus
  • kylmä- tai kuuma-arkuus
  • hammasväleihin pakkautuva ruoka

Tuttu hammaslääkäri seuraa paikkauksen tuloksia vuosittaisissa tarkastuksissa.

Juurihoito voi kuulostaa pelottavalta, mutta ammattitaitoisissa käsissä se tehdään kivuttomasti. Juurihoidon syynä on tavallisesti pitkälle edennyt hampaan reikiintyminen. Tällöin tulehtunut hammasydin hoidetaan juurihoidolla. Siinä tulehtunut kudos poistetaan, juurikanavat desinfioidaan ja hoidetaan lääkkeellä. Juurihoito vaatii tavallisesti useamman hoitokerran. Lopuksi hoidettu juuri täytetään ja hammas paikataan.

Joskus juurihoitoa voidaan tarvita myös hampaan lohkeamisen, hampaaseen kohdistuneen kovan iskun, ylimääräisen purentarasituksen tai hampaan kiinnityskudosten tulehduksen seurauksena.

Hammasytimen tulehdus oireilee yleensä sykkivänä kipuna, jota erityisesti kylmä pahentaa. Tulehduksen edetessä kipu kasvaa ja kuuma saattaa pahentaa oireita. Joskus tulehdus voi nostaa myös kuumeen. Tulehdus voi kuitenkin olla myös oireeton. Hammasytimen tulehdus vaatii aina lääkärin hoitoa, sillä hoitamattomana se voi edetä leukaluuhun. Toisinaan juurihoidolla ei saada poistettua tulehdusta. Tällöin hammas pitää poistaa.

Esteettisellä hammashoidolla korjataan hampaiden ulkonäköä ja parannetaan hampaiston toiminnallisuutta. Lisäksi esteettisellä hammashoidolla voidaan korjata hampaiden välissä olevia rakoja sekä kuluneita, vaurioituneita tai lyhentyneitä hampaita. Esteettisen hammashoidon toimenpiteitä ovat muun muassa laminaatit kruunut ja sillat sekä valkaisut.

Esteettistä hammashoitoa saatetaan tarvita monenlaisista syistä. Joskus hampaissa on virheasentoja, kuten ahtautuneisuutta, kiertyneisyyttä, kallistumia tai suussa on yli- tai alipuhjenneita hampaita. Virheasennot ja purentavirheet ovat yleensä perinnöllisiä ja johtuvat esimerkiksi kasvojen muodoista. Virheasentoja korjataan tavallisimmin oikomishoidolla. Esteettistä hammashoitoa tarvitaan myös silloin, kun suusta syystä tai toisesta puuttuu hammas tai hampaita.

Jotta hoidon lopputulos olisi mahdollisimman luonnollinen, esteettisessä hammashoidossa tarkastellaan aina hymyä kokonaisuutena. Siksi esteettinen hammashoito vaatii aina asiantuntijan arviota. Ammattilaisemme auttavat löytämään juuri sinun hymyllesi parhaiten soveltuvat hoitotoimenpiteet.

Laminaatit

Hampaita voi muotoilla ja niiden väriä korjata laminaattien eli kuorien avulla. Laminaatteja tehdään yleensä etu- ja kulmahampaisiin ja ne ovat yhtä luonnollisen tuntuisia kuin oma hammas. Laminaatin väri pysyy muuttumattomana.

Laminaateilla voi muun muassa pidentää, pullistaa ja litistää hammasta. Lisäksi laminaateilla voidaan korjata pieniä virheasentoja. Laminaateilla tehtävä hampaiden korjaaminen on nopeaa, helppoa ja verraten edullista. Monesti onnistuneeseen lopputulokseen voidaan päästä jo 1–3 hoitokerralla. Lopputulos on myös kestävä ja toimenpiteissä käytettävät materiaalit korkealaatuisia. Laminaatit voidaan valmistaa joko posliinista tai muovista.

Kruunut

Kruunu on hampaan näkyvä osa. Se voidaan korvata keinotekoisesti, jos hammas on pahoin reikiintynyt tai lohjennut. Myös puuttuva hammas voidaan korjata implantilla. Tällöin hammaslääkäri istuttaa leukaluuhun keinojuuren ja laittaa sen päälle kruunun. Kruunut valmistetaan yksilöllisesti, usein posliinista.

Implantin asentaminen kannattaa, sillä hampaiden asennot muuttuvat helposti, jos hammasrivistä puuttuu hammas. Tällöin ympäröivät hampaat voivat kallistua kohti aukkoa tai vastapurija voi alkaa pidentyä. Lisäksi hampaiden puuttuminen voi vaikeuttaa myös syömistä tai puhumista. Myös ikenien liiallista näkymistä voidaan vähentää pidentämällä hampaiden kruunuja.

Sillat

Hammassilta on kestävä, keraamisesta materiaalista ja metallista yksilöllisesti valmistettu yhden tai useamman hammaskruunun muodostama kiinteä proteesi, joka korvaa yhden tai useamman puuttuvan hampaan. Siltaa ei voi irrottaa kuten tavallista proteesia. Hammassillassa puuttuvan hampaan juurta ei korvata, vaan silta kiinnitetään aina puuttuvan hampaan tai hampaiden viereisiin ns. tukihampaisiin. Puuttuvan hampaan kohdalle tehdään kruunu, joka asettuu sillan avulla paikoilleen.

Sillan rakentaminen vaatii aina useamman vastaanottokäynnin ja sillan tekemiseksi suun on oltava terve. Lisäksi suussa pitää olla riittävästi tukihampaita, jotta silta voidaan laittaa paikoilleen. Silta on hyvä ratkaisu silloin, kun leukaluu ei ole tarpeeksi vahva implanttia varten. Se parantaa yleensä huomattavasti asiakkaan hymyä. Hammassilta puhdistetaan huolellisesti samalla tavalla kuin luonnollisetkin hampaat.

Katso hinnat

Kaikki palvelut